Ny studie visar möjligheter att använda elbilar som power banks i Jönköpings län

Att använda elbilars batterier för att maximera användandet av förnybar energiproduktion och balansera laster i elnätet kan spela en avgörande roll i energiomställningen. Energikontor Norra Småland och Länsstyrelsen i Jönköpings län har tittat på hur tekniken kan användas i Jönköpings län.
Bil som laddas med el.

Tekniken – en möjlighet i energiomställningen

Utvecklingen av dubbelriktad laddning, så kallad Vehicle-to-everything (V2X), innebär att elbilar både kan ta emot och leverera el till omgivande system. Inom V2X finns flera tillämpningar, såsom Vehicle to Home (V2H), Vehicle to Building (V2B), Vehicle to Load (V2L) och Vehicle to Grid (V2G).

Rent konkret innebär tekniken att en privatperson eller företag kan föra över el från en elbil till hemmet, till andra byggnader eller till elnätet. Elbilarna kan laddas upp när priset på el är lågt eller under perioder när det finns överskott av förnybar energi från sol och vindkraft. På så sätt kan elbilar stötta elnätet, minska elräkningen både för privatpersoner och företag, och fungera som reservkraft vid krissituationer.

Slutsatser samlade i en rapport

Studien som nu har genomförts av Energikontor Norra Småland och Länsstyrelsens i Jönköpings län syftar till att ge en överblick av möjligheter och utmaningar med tekniken Vehicle-to-everything (V2X) för Jönköpings län.

Projektet har gjort en kartläggning, skapat en metodik och identifierat case i länet där V2X har störst potential att leverera affärsnytta och avlasta elnätet. Allt finns samlat i en rapport som belyser insikter och rekommendationer som kan öppna upp för en effektivare användning av elbilsbatterier i energi-systemet. Dessutom finns faktablad anpassat för fastighetsägare, industriföretag och energibolag.

Rapportens viktigaste slutsatser

  • V2X skapar många olika samhällsnyttor och är en viktig pusselbit för energiomställningen.
  • Tekniken för dubbelriktad laddning i elbilar och laddare är redo, flera tester har bevisat att det fungerar.
  • Lokalnäten behöver digitaliseras och stärkas för att kunna realisera potentialen för V2X.
  • Det saknas testade affärsmodeller med tydlig incitament- och intäktsfördelning. Skatte-, försäkrings- och garantifrågor blir komplexa när affärsmodellerna involverar flera aktörer.
  • Hindren kan adresseras genom samverkan och gemensamma satsningar.

Läs mer om studien och rapporten i sin helhet här: Förstudie V2X, Vehicle to everything, Energikontor Norra Småland

Vad händer nu

Deltagandet och engagemanget under förstudien visar att aktörerna i Jönköpings län har en vilja av att bidra till den fortsatta utvecklingen och implementering av V2X. Förhoppningen är att förstudien ska lägga grunden för vidare projekt och initiativ inom V2X.

Fastighetsägare, samt energi- och nätbolag i Jönköpings län som är intresserade av att testa V2X, är välkomna att kontakta Energikontor Norra Småland för rådgivning och stöd.