Forskningsrapport underlag för fortsatt utveckling av samverkan i Klimatrådet

Klimatförändringarna är en av de största utmaningarna i vår tid och utmaningen för stor för någon organisation att möta på egen hand. Men vad innebär klimatsamarbete? Vad får den att fungera eller haverera? Hur kan den effektiviseras?
Illustration med landskap.

Otto Hedenmo, filosofie doktor i medie- och kommunikationsvetenskap vid Jönköping University har forskat kring Klimatrådet i Jönköpings län utifrån kommunikationens roll i klimatsamverkan. I rapporten Att åstadkomma samverkan, presenterar han sju kommunikativa framgångsfaktorer för en effektiv samverkan.

I rapporten Att åstadkomma samverkan, presenterar han sju kommunikativa framgångsfaktorer som adresserar kommunikationens roll i samverkan och på vilka sätt kommunikation formar hur samverkan förs och vad som åstadkoms genom samverkan.

Rapporten med de sju kommunikativa framgångsfaktorerna blir ett viktigt underlag för att fortsätta utveckla samverkan i Klimatrådets olika grupper. Resultaten från forskningen hjälper oss att öka förståelsen för samverkan och samhandling, vilket ger möjligheter att öka takten i klimatarbetet.

Läs rapporten och ladda ned den här: Att åstadkomma samverkan, sju kommunikativa framgångsfaktorer.

Sju kommunikativa framgångsfaktorer

  1. Ta hänsyn till allas möjlighet att kunna delta kommunikativt i samverkansprocessen.
  2. Ta hänsyn till att deltagarna i samverkan uppskattar olika sätt att kommunicera – blanda formella och informella kommunikationsaktiviteter.
  3. Ta hänsyn till att deltagarnas interna kommunikationsprocesser ser olika ut. Detta är särskilt viktigt när gemensamma samverkansdokument tas fram och beslutas.
  4. Ta hänsyn till hur förslag och idéer förs vidare genom olika medielösningar. Medier kan fånga, formalisera, dokumentera men också förändra samverkansförslag. Använd de samverkansmedier som på bästa sätt för vidare bärande idéer och åtaganden.
  5. Ta hänsyn till hur samverkansdokument utformas – även om medlemmar värderar samverkansdokument olika kan inkludering och flexibilitet ge värde och genomslag.
  6. Ta hänsyn till att kommunikativa aktiviteter kan främja medlemskap – spontanitet och utforskande kan uppmuntra projekt över samverkansgränserna.
  7. Undersök hur medlemmarna skapar samverkansvärden och anpassa medieanvändningen efter detta.

Rapporten är resultatet av ett forskningsprojekt samfinansierat av Klimatrådet Jönköpings län och Jönköping University/Högskolan för Lärande och Kommunikation (HLK). Projektet har pågått mellan 2018 och 2024 med syftet att undersöka relationen mellan kommunikation och organiseringen i klimatsamverkan.